STELLA ENG

STELLA ENG
Unit: S3
Major: Bahasa Cina
Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh,
Perak.

Kamera: Nikon D90

Search This Blog

Powered by Blogger.

Pages

About Me

My photo
Hai Semua! Nama saya Stella, pelajar IPG Kampus Ipoh. Blog ini adalah khusus untuk FTGK3013.

Amali Fotografi Dalam Studio dan Contoh Foto

     Pada 2 April 2021, saya telahpun menjalankan amali fotografi dalam studio. Untuk melaksanakan amali ini dengan lancar, saya telah beker...

Sunday, January 31, 2021

Teknik Memokus


       Pada 27 Januari 2021(Rabu), saya telah belajar tentang teknik memokus untuk mengambil gambar. Teknik memegang kamera DSLR dengan cara yang betul dapat membantu memokus semasa mengambil gambar. Keadaan ini dapat membantu kestabilan dan mengurangkan gegaran. Kesannya, hasil foto adalah lebih tajam.


Teknik Memokus:

1.Terlebih dahulu, pastikan tali (strap) kamera digantung di leher agar kamera tidak terlepas atau terjatuh.

2.Tangan kiri memegang kamera sambil jari-jari memegang grip zoom lensa manakala tangan kanan memegang bahagian shutter kamera. Contohnya:




3.Selain itu, aksesori tambahan seperti penggunaan tripod semasa mengambil gambar juga dapat memberikan kestabilan kepada kamera untuk fokus dan mengelakkan getaran.



4.Kemudian, saya menggunakan auto focus kamera dan tekankan shutter button secara separuh lalu mendengar satu bunyi 'bip'.

5.Sesuatu gambar pun dihasilkan.

0 comments:

Post a Comment