STELLA ENG

STELLA ENG
Unit: S3
Major: Bahasa Cina
Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh,
Perak.

Kamera: Nikon D90

Search This Blog

Powered by Blogger.

Pages

About Me

My photo
Hai Semua! Nama saya Stella, pelajar IPG Kampus Ipoh. Blog ini adalah khusus untuk FTGK3013.

Amali Fotografi Dalam Studio dan Contoh Foto

     Pada 2 April 2021, saya telahpun menjalankan amali fotografi dalam studio. Untuk melaksanakan amali ini dengan lancar, saya telah beker...

Wednesday, February 3, 2021

Shutter Speed


     Pada 3 Februari 2021, saya telah belajar tentang penggunaan shutter speed semasa menjalankan pengambaran foto. Shutter speed dapat dibahagikan kepada 2 jenis iaitu high speed dan slow speed


Berikut merupakan hasil foto yang diambil:

High Speed

1. Shutter Speed: 1/4000

    Aperture: f/5.6

    ISO: 3200


2. Shutter Speed: 1/2500

    Aperture: f/5.6

    ISO: 3200




Slow Speed

1. Shutter Speed: 1/100

    Aperture: f/5.6

    ISO: 200


2. Shutter Speed: 1/200

    Aperture: f/5.6

    ISO: 200


    Kesimpulannya, saya telah mendapati bahawa shutter speed yang lambat (slow speed) dapat membuat gerakan air menjadi lembut. Manakala foto yang menggunakan shutter speed yang sangat cepat (high speed) dapat membuat air membeku. Semasa menggunakan high speed, ISO yang tinggi diperlukan untuk memasukkan cahaya yang lebih supaya dapat mengelakkan foto yang terlalu gelap dan tidak jelas. Sekian.

0 comments:

Post a Comment